fbpx

Algemene info over het programma

De rondleiding Utrecht Toen & Nu is een samenwerking tussen Domtoren en Het Utrechts Archief (HUA). Dit programma is gericht op de bovenbouw van het basisonderwijs  voor scholen uit Utrecht en omstreken. De kinderen krijgen aan het begin van de rondleiding een opdrachtenboekje waarin zij vragen beantwoorden op beide locaties en zo leren wat Utrecht en de Domtoren voor hen betekenen én hoe dat vroeger was voor mensen.

De opdrachten in de boekjes zijn zo ontwikkeld dat het voor de groep en hun kennis niet uitmaakt op welke locatie zij starten. De beide locaties vullen elkaar naadloos aan en brengen verdieping in bepaalde thema’s die belangrijk zijn voor de stad Utrecht.

De schoolgroep wordt in tweeën verdeeld: één deel begint in het Archief en het andere in de Domtoren. Na afloop van de eerste rondleiding wisselen de groepen van locatie en is er tijd voor een korte pauze, voordat de kinderen de tweede locatie gaan ontdekken.

In het kort

Voor wie: Groep 6, 7 en 8.
Max. groepsgrootte: 32 leerlingen voor het hele programma. De groep wordt dan in tweeën gesplitst. Per deelgroep (16 leerlingen) vragen wij minstens twee begeleiders. Begeleiding mag kosteloos mee.
Kosten: €150,- per 16 leerlingen.
Doel van de rondleiding: Op een laagdrempelige manier kennismaken met de Domtoren en diens waarde voor Utrecht en met verschillende aspecten van het verhaal van de stad.
Tijdsduur: 2,5 uur voor het hele programma. 75 minuten in de toren (60 min. rondleiding, 15 minuten pauze).
Aanvang: Het totale bezoek is óf van 9.00-11.30 uur, óf van 10.00-12.30 uur.
Aansluiting bij kerndoelen: 1, 3, 37, 38, 47, 51, 52, 53, 55, 56, 58
Leerdoelen:

•       Leerlingen verwerven algemene kennis.

•       Leerlingen maken kennis met de stad, de toren en de eeuwenlange relatie daartussen. Ze leren waarom de Domtoren zo belangrijk is voor Utrecht.

•       Leerlingen verwerven inzicht in de groei en veranderingen die Utrecht als stad heeft meegemaakt.

•       Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken wat Utrecht en de Domtoren voor hen betekenen.

•       Leerlingen ontdekken dat zij in een betekenisvolle omgeving leven die onderdeel is van hun cultuur en hun identiteit.

•       Leerlingen zien in dat die betekenis voor ieder individu en door alle tijden heen anders kan zijn.

•       Leerlingen ontwikkelen waardering voor Utrecht en cultureel erfgoed en begrijpen waarom sommige elementen uit de geschiedenis behouden worden.

•       De leerlingen maken kennis met erfgoed waarbij de (fysieke) beleving van het bezoeken van een monument een grote rol speelt.

Aanvraag rondleiding