Algemene info over het programma
De leerlingen krijgen op verschillende plekken in én rond de toren een aantal opdrachten. Die opdrachten levert ze behalve kennis over de middeleeuwen, de gotiek en de Domtoren, ook de juiste cijfers op om de code te kraken. Om de juiste cijfers te vinden, zullen zij goed moeten samenwerken en logisch moeten nadenken. De nadruk ligt bij deze opdrachten op het bouwen in de Middeleeuwen en de geschiedenis van de iconische Domtoren. Lukt het ze om binnen de tijd de juiste code te vinden, dan wacht als beloning het mooiste uitzicht over de stad!
In het kort
Voor wie: Groep 7, 8
Max. groepsgrootte: 24 leerlingen. Per groep vragen wij minstens 3 begeleiders. Begeleiding mag kosteloos mee.
Kosten: €132,- per groep.
Doel van de rondleiding: Leerlingen leren door verschillende opdrachten uit te voeren en terwijl zij samenwerken over de (bouwstijl van de) Domtoren.
Tijdsduur: 75 minuten
Aanvang: De Codekraker kan kwart over of kwart voor het hele uur starten.
Aansluiting bij kerndoelen: 1, 3, 12, 24, 25, 29, 30, 35, 37, 38, 43, 44, 51, 52, 53, 56, 58
Leerdoelen:
• Leerlingen verwerven algemene kennis over de geschiedenis van de Domtoren en Utrecht.
• Leerlingen ervaren dat je door samenwerking en de krachten te bundelen tot een oplossing kunt komen
• Leerlingen raken vertrouwd met de Gotiek als bouwstijl en leren elementen daarvan herkennen
• Leerlingen krijgen inzicht in hoe de architectuur voortvloeide uit het middeleeuwse denken over kerk en samenleving
• Leerlingen leren over de Middeleeuwse samenleving en leren de bouwkunst van die tijd op waarde te schatten
• Leerlingen breiden hun woordenschat uit.
• Leerlingen oefenen met goed kijken.
• De leerlingen maken kennis met erfgoed waarbij de (fysieke) beleving van het bezoeken van een monument een grote rol speelt.
Aanvraag rondleiding